)
Een thuislader van je werkgever: niets dan voordelen?
De stap is gezet, de handtekening gezet: je bedrijf stapt over naar een elektrisch wagenpark, en jij hebt je eerste elektrische wagen besteld. En het blijft goed nieuws regenen! Want niet alleen ga je binnenkort de vele voordelen van elektrisch rijden in de praktijk leren kennen, je mag ook een laadpunt bij je thuis laten installeren … op kosten van je werkgever. Heeft het hoeragevoel zich toch nog niet helemaal gemanifesteerd? Dat kan verschillende oorzaken hebben.
Dat elektrisch rijden wat aanpassingen vraagt is bijvoorbeeld een feit. Maar wie over een thuislader beschikt, heeft alvast één zorg minder: uit onderzoek blijkt dat 80% van de laadbeurten thuis of op kantoor gebeurt, dus onderweg laden zal (meestal) geen problemen opleveren. Al roept de installatie van een thuislader weer andere vragen op, bijvoorbeeld:
Wie regelt (en betaalt) de installatie?
Is mijn elektriciteitsnetwerk geschikt voor een laadpunt?
Hoe verloopt de terugbetaling van mijn laadkosten?
Wat moet ik zelf nog doen?
Wat met mijn laadpunt als ik van werk verander?
In dit artikel hebben we het niet enkel over de voordelen, maar zetten we ook alle technische, financiële en wettelijke aspecten op een rijtje. Zo voorkom je onaangename verrassingen aan het eind van de rit.
Dubbel hoera voor de thuislader!
Om meteen maar een open deur in te trappen: thuis laden terwijl je in bed ligt, werkt of tv kijkt is een pak comfortabeler dan rondrijden voor een tankstation of in the middle of nowhere aan de laadpaal te staan wachten. Net zoals je smartphone plug je je wagen in, waarna je weer met een volle batterij op pad kan.
Maar de belangrijkste winst is financieel: (slim) thuisladen is soms tot 3 keer goedkoper dan tanken en zelfs tot 4 keer goedkoper dan publiek AC-laden! Misschien denk je: “Niet mijn probleem, mijn werkgever betaalt toch!”. Klopt, maar we vertellen je zo meteen waarom dit toch ook in jouw voordeel kan zijn …
Een thuislader voor elke situatie
Welke laadpaal of wallbox er uiteindelijk bij jou thuis geïnstalleerd wordt, hangt af van heel wat factoren: je wagen, je woning, je aansluiting én de policy van je werkgever. We zetten de belangrijkste aspecten even op een rijtje:
Je aansluiting: 1-fase of 3-fase?
Oudere huizen hebben soms nog een 1-faseaansluiting, maar in nieuwere is een 3-faseaansluiting de standaard. Dit bepaalt mee het maximale laadvermogen:
3,7 kW (1-fase): traag – voldoende om een plug-inhybride of een EV met kleine batterij ’s nachts vol te laden
7,4 kW (1-fase): sneller – de krachtigste optie op een 1-faseaansluiting
11 kW (3-fase): de ‘sweet spot’ tussen laadsnelheid en belasting van je thuisnetwerk – voldoende om een EV in 6 à 8 uur vol te laden
22 kW (3-fase): zeer snel – weinig auto’s kunnen deze AC-laadsnelheid aan en een zware 3-fase netaansluiting is vereist
Je kabel: vast of los?
Grosso modo bestaan er twee modellen. Bij de modellen met vaste kabel zit deze bevestigd aan het laadpunt en kan je meteen starten met laden. Bij die met losse kabel gebruik je de laadkabel die bij je elektrische wagen wordt geleverd. Voordeel van dit laatste type is dat wagens met verschillende stekkertypes kunnen laden (al worden type 2-stekkers wel meer en meer de standaard). Nadeel is dan weer dat je je kabel uit de koffer moet halen en die nadien, soms nat of vuil, ook weer moet opbergen.
De bevestiging: paal of muur?
Afhankelijk van de situatie bij je thuis kan je kiezen voor bevestiging aan een muur of op een paal. De modellen van Q8 zijn geschikt voor beide montagemogelijkheden en bieden dus volledige flexibiliteit.
De kosten: wat zegt de carpolicy?
Meestal betaalt de werkgever de kosten voor de installatie van de thuis- en kantoorladers. Maar check zeker de carpolicy: de afspraken rond laadpunten en de kosten die eraan verbonden zijn, moeten duidelijk schriftelijk vastgelegd worden. In de carpolicy staat ook wat er met je laadpunt gebeurt als je van werkgever verandert, en tegen welke voorwaarden je het eventueel kan overnemen.
Wat mag je verwachten van je ‘slimme’ lader?
Sommige laders zijn niet meer dan een veredeld stopcontact. Maar slimme laders, zoals bijvoorbeeld de Alfen Eve Single Pro-line of Peblar Business die Q8 aanbiedt, denken als het ware met je mee. Hoe zo’n slimme lader voor jou extra voordelig kan zijn?
Maak je geen zorgen over je verbruik
Stel: je komt thuis, hangt je auto aan de lader … en net op dat moment besluit je partner om tegelijk de oven, de wasmachine én de vaatwasmachine op te zetten! Met een standaardlaadpunt kan je netwerk overbelast geraken. Maar een slim laadpunt met load balancing meet permanent het verbuik, en verlaagt de laadsnelheid van de auto zodat een stroompanne wordt vermeden.
Bespaar (of verdien) geld tijdens het laden
In België zijn stroomleveranciers verplicht om dynamische energietarieven aan te bieden. Dat betekent dat de prijs laag is wanneer er weinig vraag is (bijvoorbeeld ’s nachts) of wanneer er veel productie is (bijvoorbeeld op zonnige of winderige dagen). En in sommige gevallen krijg je zelfs een vergoeding als je elektriciteit verbruikt! Een slimme thuislader houdt hier rekening mee, en laadt op de goedkoopste momenten.
Een voorbeeld …
Je sluit je auto aan om 18 uur en het duurt 8 uur om je batterij volledig op te laden. Een slimme lader wacht tot 22 uur om te gaan laden. Zo profiteert hij van de lagere tarieven ’s nachts en ontlast hij het net tijdens de avondpiek.
Of in centen uitgedrukt …
Een 50kWh-batterij volladen kost tijdens de piekuren tot € 16,30, diezelfde laadbeurt kost ’s nachts soms maar € 7,50: een besparing van meer dan 50%!
Presenteer de rekening aan je werkgever
Via het systeem van thuislaadvergoeding registreer je het verbruik van je bedrijfswagen apart, wat essentieel is voor een correcte terugbetaling door je werkgever.
Goed geregeld: de betaling van installatie en verbruik
De kosten voor het laadpunt en de installatie bedragen doorgaans tussen de € 1.500 en € 2.500 en worden betaald door de werkgever. Die betaalt ook je laadkosten terug.
Dat proces is wettelijk strikt geregeld. Heb je een slimme thuislader? Dan kan je werkgever via het systeem van thuislaadvergoeding je elektriciteitskosten terugbetalen op een manier die voor hem fiscaal voordelig is. Het officiële tarief wordt elk kwartaal vastgelegd door de CREG en verschilt per gewest. Je werkgever kiest of hij het tarief per gewest toepast, of één tarief voor heel België hanteert. Daarnaast gelden enkele specifieke voorwaarden:
Het tarief mag enkel toegepast worden voor elektriciteit die gebruikt wordt voor het opladen van bedrijfswagens.
De werkgever moet het exacte verbruik kunnen vaststellen via bijvoorbeeld een communicatiesysteem, of een tussenteller zoals dit bij de laadpunten die Q8 installeert het geval is.
Nieuw geïnstalleerde thuisladers moeten aan specifieke nauwkeurigheidseisen voor de kWh-meting voldoen. Dit is het geval bij de laadpunten die Q8 installeert.
In tegenstelling tot eerdere plannen van de regering blijft deze huidige regelgeving tot nader order van toepassing.
De plaatsing van je thuislader in 3 stappen:
Analyseer je situatie
Heb je een 1-fase- of 3-faseaansluiting? Waar moet het laadpunt komen? Maak je huiswerk en geef de informatie door aan de partner van je werkgever (bijvoorbeeld 50five namens Q8). Woon je in een huis of appartement? In dat laatste geval overleg je best met de syndicus, want een toelating van de Vereniging van Mede-Eigenaars is vereist.De partner van je werkgever neemt contact op
Deze partner (bijvoorbeeld 50five namens Q8) helpt je werkgever bij het kiezen van het juiste laadpunt en regelt de volledige planning. En jij? Jij hebt één aanspreekpunt voor al je vragen en hoeft je nergens zorgen over te maken!Een expert voert de installatie uit
Deze installeert je laadstation, zorgt voor de verplichte keuring en geeft een woordje uitleg. Meestal is de klus in een halve dag geklaard. Je werkgever zorgt voor een systeem dat de verbruikte elektriciteit doorgeeft. Het enige wat jij nog moet doen, is je laadpunt melden bij je brandverzekering en bij de netbeheerder.
Conclusie?
Thuisladen is slim, laden met een slimme lader nóg slimmer! Want enkel zo haal je het maximum uit je energie en is terugbetaling door je werkgever mogelijk. Gaat die dan ook nog in zee met een betrouwbare partner als Q8? Dan kan je helemaal gerust zijn: jij krijgt de thuislaadoplossing die bij je past en wij regelen de installatie van A tot Z. En als je toch nog onderweg een laadstop moet inplannen, kan je met je Q8 electric laadpas terecht bij meer dan 99% van alle laadpunten in heel Europa. Het enige wat jij nog moet doen?
:focal(1098x112:1099x113))
:focal(637x106:638x107))
)
)