)
Hoe snel laadt mijn elektrische auto nu écht op?
Tank leeg? Je rijdt naar het dichtstbijzijnde tankstation, vult je lege tank in 5 minuten en je bent klaar voor de volgende rit. Niks moeilijks of complex aan. Je elektrische auto laden is trouwens net zo eenvoudig, al lijkt het soms van niet. Even je basiskennis bijspijkeren en laden wordt net zo simpel als tanken. Want wat is nu het verschil tussen een laadbeurt van 25 minuten en eentje van 8 uur? En hoe maak je de beste keuzes voor jouw laadsessies? Tijd om helderheid te scheppen!
De basis: kWh en kW, wat betekent dat?
Misschien heb je het al gezien: bij elektrische auto’s wordt niet over liters gesproken, maar over kWh (kilowattuur). Dat is de hoeveelheid energie die je batterij kan opslaan en gebruiken voor je ritten.
Hoe snel je batterij oplaadt, hangt af van drie dingen:
De grootte van je batterij: hoeveel kWh kan je batterij opslaan?
Het laadvermogen van je wagen: hoeveel kW (kilowatt) kan je auto per uur ontvangen?
Het vermogen van de laadinfrastructuur: hoeveel kW kan het laadpunt leveren?
Daarnaast spelen onder meer de temperatuur van je batterij en de weersomstandigheden een rol. Sommige auto’s kunnen hun batterij voorverwarmen (preconditioning), wat laden bij koud weer versnelt.
AC en DC: wat is het verschil?
Je komt vaak twee soorten laders tegen: gewone laders (AC) en snelladers (DC):
Gewone laders werken op AC (wisselstroom): dit is de stroom die uit het gewone stopcontact komt bij je thuis. Je auto zet deze stroom om naar DC (gelijkstroom), want een EV-batterij werkt op gelijkstroom. Dit gebeurt via de boordlader in je auto.
Snelladers werken op DC (gelijkstroom): hier krijgt je auto direct de juiste stroom. Daardoor laadt je batterij veel sneller, want de omvorming gebeurt al in de snellader.
Gewone laders vs. snelladers: wat kies je wanneer?
Gewone laders (AC): vind je thuis, op het werk of aan publieke laadpalen. Ze laden meestal met een vermogen tot 22 kW. Laden duurt hier wat langer, maar is vaak goedkoper, en ideaal als je toch langere tijd stilstaat.
Snelladers (DC): staan vooral langs snelwegen, op supermarktparkings en bij tankstations. Ze leveren een veel hoger vermogen (van 50 kW tot soms wel 400 kW). Zo laad je in een halfuurtje vaak al een groot deel van je batterij. Handig voor onderweg!
Wat bepaalt nu de laadtijd van je EV?
De laadtijd van je elektrische auto hangt dus af van:
De capaciteit van je batterij: hoeveel kWh past erin?
Het vermogen van het laadpunt: hoeveel kW levert het?
Het maximale laadvermogen van je auto: hoeveel kW kan je auto ontvangen?
De laadstatus van je batterij: een lege batterij laadt sneller op dan een bijna volle.
Hoe weet ik hoe lang ik moet laden?
Een handige vuistregel is deze:
Laadtijd (in uren) = batterijcapaciteit (kWh) ÷ laadvermogen (kW)
Voorbeeldje? Je hebt een batterij met een capaciteit van 60 kWh en laadt aan een paal van 11 kW. 60 ÷ 11 = ongeveer 5,5 uur voor een volledige lading. Als puntje bij laadpaaltje komt, zal dat iets langer duren: je laadsnelheid neemt flink af als je batterij voller loopt (vanaf 70%).
Met de Q8 Electric app zie je altijd duidelijk hoeveel kW een laadpunt levert en wat het je kost per geladen kWh. Zo heb je altijd een transparant overzicht van je laadtijd én je kosten.
Nog enkele tips voor slim laden
Laden tot 80% is vaak het snelst. De laatste 20% laden gaat trager om je batterij te beschermen tegen oververhitting.
Let op de temperatuur: je batterij laadt het best tussen 20 en 25°C. Bij koud weer kan voorverwarmen helpen, als je deze optie (preconditioning) op je wagen hebt.
Plan je ritten: gebruik apps om te zien waar je kan laden en hoe snel het gaat.