Stekkertypes
De populairste laadstekkers in Europa
Elektrisch laden kan thuis, op kantoor of onderweg. En afhankelijk van het type laadpunt heb je ook een aangepaste stekker nodig. Dus stellen we de meest voorkomende stekkertypes in Europa even aan je voor. Waar kan je ze verwachten? En wat kan je ermee doen?
Type 2 (Mennekes)
Wat: Europese standaard voor laden
Laadcapaciteiten: ondersteunt 1- en 3-fasig laden (tot 22 kW, soms 43 kW op AC)
Geschikt voor: laden thuis, op het werk en aan publieke laadpunten
Toepassing: wijdverspreid en toekomstbestendig
CCS (Combined Charging System)
Wat: combinatie van Type 2-stekker met 2 extra pinnen voor snelladen (DC)
Laadcapaciteiten: (Ultra)Snelladen
Geschikt voor: snelladen in Europa (dé standaard)
Toepassing: ondersteund door de meeste nieuwe EV’s
ChaDeMo
Wat: Japanse standaard voor DC-snelladen
Laadcapaciteiten: max. 62,5 kW (soms hoger bij specifieke laders)
Geschikt voor: o.a. oudere Nissan Leaf-modellen
Toepassing: geleidelijk uitgefaseerd in Europa
Type 1 (SAE J1772)
Wat: eenfasestekker, vooral bij oudere auto’s of auto's uit de VS of Azië
Laadcapaciteiten: maximaal 7,4 kW laadsnelheid
Geschikt voor: niet geschikt voor publiek laden zonder adapter
Toepassing: komt nog zelden voor op de Europese markt
Schuko (230V-stopcontact)
Wat: klassieke 230V-stekker zoals bij gewone huishoudtoestellen
Laadcapaciteiten: laadt langzaam (tot max. 2,3 kW)
Geschikt voor: enkel noodgevallen of occasioneel laden
Toepassing: beperkt (geen communicatie tussen voertuig en laadpunt)
Type 3
Wat: vroeger populaire stekker in Frankrijk en Italië
Laadcapaciteiten: ondersteunt laden tot 22 kW
Geschikt voor: veilig laden op publieke laadpunten (met afsluitbare klep)
Toepassing: grotendeels vervangen door Type 2