Stekkertypes

De populairste laadstekkers in Europa

Elektrisch laden kan thuis, op kantoor of onderweg. En afhankelijk van het type laadpunt heb je ook een aangepaste stekker nodig. Dus stellen we de meest voorkomende stekkertypes in Europa even aan je voor. Waar kan je ze verwachten? En wat kan je ermee doen?

Type 2 (Mennekes)

  • Wat: Europese standaard voor laden

  • Laadcapaciteiten: ondersteunt 1- en 3-fasig laden (tot 22 kW, soms 43 kW op AC)

  • Geschikt voor: laden thuis, op het werk en aan publieke laadpunten

  • Toepassing: wijdverspreid en toekomstbestendig

CCS (Combined Charging System)

  • Wat: combinatie van Type 2-stekker met 2 extra pinnen voor snelladen (DC)

  • Laadcapaciteiten: (Ultra)Snelladen

  • Geschikt voor: snelladen in Europa (dé standaard)

  • Toepassing: ondersteund door de meeste nieuwe EV’s

ChaDeMo

  • Wat: Japanse standaard voor DC-snelladen

  • Laadcapaciteiten: max. 62,5 kW (soms hoger bij specifieke laders)

  • Geschikt voor: o.a. oudere Nissan Leaf-modellen

  • Toepassing: geleidelijk uitgefaseerd in Europa

Type 1 (SAE J1772)

  • Wat: eenfasestekker, vooral bij oudere auto’s of auto's uit de VS of Azië

  • Laadcapaciteiten: maximaal 7,4 kW laadsnelheid

  • Geschikt voor: niet geschikt voor publiek laden zonder adapter

  • Toepassing: komt nog zelden voor op de Europese markt

Schuko (230V-stopcontact)

  • Wat: klassieke 230V-stekker zoals bij gewone huishoudtoestellen

  • Laadcapaciteiten: laadt langzaam (tot max. 2,3 kW)

  • Geschikt voor: enkel noodgevallen of occasioneel laden

  • Toepassing: beperkt (geen communicatie tussen voertuig en laadpunt)

Type 3

  • Wat: vroeger populaire stekker in Frankrijk en Italië

  • Laadcapaciteiten: ondersteunt laden tot 22 kW

  • Geschikt voor: veilig laden op publieke laadpunten (met afsluitbare klep)

  • Toepassing: grotendeels vervangen door Type 2