Ga naar hoofdinhoud
Bestel je laadstation & krijg een gratis koffiestation Ontdek de actie
  • Particulieren
  • Business
  • Over Q8
ZoekLogin
Q8 logo
  • Netwerk
  • Duurzaamheid
  • Klantendienst
Kaart aanvragen
Home
Business
Q8 electric
Man toont een Q8 electric lader bij zijn elektrische auto bij Q8.​

Zakelijk elektrisch laden met Q8 electric

Q8 electric: opgeladen & voordelig onderweg

Q8 electric biedt bedrijven een totaaloplossing voor elektrisch rijden & laden. We installeren je laadpaal thuis & op het werk en zorgen zo dat je kostbare laadtijd kan besparen. En onderweg gidsen we je naar de voordeligste laders en snelladers in je buurt. Mogen we ook jouw mobiliteit in goede banen leiden?

Laadpas en laders aanvragenPlan een adviesgesprek

Waarom kiezen voor Q8 electric?

Advies op maat van je bedrijf

We helpen je om de beste keuze te maken, afgestemd op jouw persoonlijke situatie, noden en wensen.

Een transparant tariefplan

Je laadkaart kost maandelijks €2,48 euro (excl. btw), de tarieven aan de laadpaal worden één-op-één doorgerekend, en je betaald geen start-stop-kosten. Laad dus zo vaak je wil, zonder extra kosten.

Thuis- en kantoorladers

Onze installatiepartner brengt je situatie in kaart, plaatst vakkundig je laders en staat klaar voor service en onderhoud.

Altijd tot je dienst

Bij technische problemen zijn we er voor je: we zijn dag en nacht bereikbaar, helpen je en geven antwoord op al je vragen.

+890.000

laadpunten in Europa

+250

Q8 (ultra)snellaadpunten

+95%

van alle Europese laadpunten in één netwerk

Nespresso koffiemachine met capsules

Bestel je laadstation & krijg een gratis koffiestation

Niks beter dan laden bij Q8 electric & ondertussen genieten van je favo koffie. Tenzij misschien ... als je dat gewoon thuis of op kantoor zou kunnen doen. Net daarom krijg je als ondernemer nu een Nespresso-koffiestation cadeau als je bij ons voor 30 september een laadstation bestelt*. Zo kan je tegelijk laden & nippen terwijl je rustig verder werkt.

Bekijk de actie
Man toont een Q8 electric laadpas bij zijn elektrische auto bij Q8.​

De Q8 electric laadpas opent mogelijkheden

Met de Q8 electric laadpas heb je toegang tot 99% van de publieke laadpalen en snelladers in de Benelux. Ook in de rest van Europa kan je met je laadpas gebruikmaken van een uitgebreid netwerk laadpunten. Bovendien kan je met je kaart thuis & op het werk eenvoudig opladen aan onze thuislader. Kortom: een alles-in-één oplossing waarmee je altijd snel een lader kan vinden en snelladen met je elektrische auto vlotter gaat dan ooit.

Ontdek de Q8 electric laadpas
Close-up van een zwarte elektrische auto die thuis wordt opgeladen via een wallbox. Op de achtergrond loopt een vrouw met boodschappentassen naar de voordeur van haar huis.

Onze thuis- & kantoorladers

Heb je een elektrisch bedrijfswagenpark? Dan zijn ook thuis- & kantoorladers op hun plaats! Q8 electric helpt je bij je keuze en komt je laadpaal installeren. Samen met onze partner 50five nemen we ook het beheer en het onderhoud van de laadpalen van bedrijven over, zowel op kantoor als bij jou en je medewerkers thuis.

Ontdek onze laders
Een fleet manager zit in een kantoorruimte achter zijn bureau, met grafische datavisualisaties geprojecteerd op het scherm. Cirkeldiagrammen tonen statistieken zoals "In use 97%" en "Expenditure 54%".

Ons gratis online beheerplatform

Dankzij Q8 liberty web houd jij altijd het stuur in handen:

  • Simpel & snel kaartbeheer: activeer, blokkeer of wijzig laadpassen en gebruikers de klok rond en zeven dagen op zeven.

  • Realtime inzicht: check de status van al je laadpunten en volg het verbruik per kaart.

  • Heldere facturatie: raadpleeg eenvoudig de uitgaven en bekijk een overzicht van alle kosten.

  • Automatische terugbetalingen: vergoed moeiteloos thuislaadsessies van medewerkers.

Ontdek Q8 liberty web
Een man in een rode trui kijkt op zijn smartphone en leunt ontspannen tegen een blauwe elektrische auto terwijl deze oplaadt bij een Q8 electric laadstation.

De Q8 electric app: laadpunten en -informatie bij de vloot

Met de Q8 electric business app heb je toegang tot meer dan 890.000 laadpunten in heel Europa. Via de Q8 electric business app vind je beschikbare laadpunten bij jou in de buurt. Bovendien krijg je er heel wat handige extra functies bij:

  • Check vooraf de tarieven

  • Zie welke (snel)laders beschikbaar zijn

  • Kijk welk type aansluiting je nodig hebt

  • Volg de historiek op van je laadbeurten

Ontdek de Q8 electric business app
Luchtfoto van een Q8 electric snellaadstation omgeven door groen en bomen, met meerdere laadpunten onder een overkapping.

Zorgeloos laden in België & Europa

De Q8 electric laadpas is jouw toegangskaart tot bijna alle openbare laadpalen & snelladers in België. En dat netwerk blijft maar uitbreiden! Binnen de Benelux wordt onze laadpas op 99% van de laadpalen geaccepteerd. En in de rest van Europa kan je gebruikmaken van een uitgebreid netwerk van meer dan 890.000 laadpunten. Dus de beste manier om je laadstress weg te werken?

Zoek een laadpunt

Eén partner voor alles

Q8 liberty card

Q8 liberty card

Q8 mobility card

Q8 mobility card

Q8 cafetariaplan

Q8 cafetariaplan

Voor ieder wagenpark een oplossing op maat

Ben je fleetmanager en beheer je 25 wagens of meer? We helpen graag je om je wagenpark vlotjes te beheren. Met oplossingen voor nu & voor de toekomst. Alles onder één dak, met één vast contactpunt. Makkelijk, flexibel en betrouwbaar.

Vraag een offerte aanPlan een adviesgesprek

Veelgestelde vragen over elektrisch laden

  • Op de publieke laadpalen van Q8 electric kunt u betalen met:

     

    • Betaalkaart (Maestro / V PAY)
    • Kredietkaart (Mastercard /Visa)
    • Apple Pay
    • Google Pay
    • Q8 electric laadkaart
    • Laadkaarten van diverse aanbieders Momenteel is het mogelijk om met >75 verschillende laadkaarten een laadbeurt te starten op een Q8 electric lader. Een niet volledig overzicht van de aanvaardde laadkaarten vindt je in het overzicht hierna. Staat jouw laadkaartaanbieder niet in de lijst maar is de Q8 electric laadpaal wel zichtbaar in de door je laadkaartaanbieder beschikbaar gestelde applicatie, dan zou je laadkaart ook aanvaard moeten worden.

    Niet volledig overzicht van de bij Q8 electric aanvaardde laadkaarten

    Anwb

    Audi charging service

    BE:MO

    Bluecorner

    Bluecurrent

    Blulinc

    BMW Charging

    Bornes Lib

    Bosch Charging Solutions

    Bump

    CenEnergy

    Chargemap 

    Chargepoint

    Deftpower 

    DeftPower 

    DIC laadsystemen

    Digital Charging Solutions

    Digital Charging Solutions 

    E.ON Drive

    Ecotab

    E-Flux

    Elbizz

    Elec2Go

    EnBW mobility+

    Eneco

    Energie van Ons

    Engie Laadpas

    Engieonderweg

    EV box

    EV Company

    EV Hub

    Evensnelladen

    Flow charging

    Fluctis

    Freshmile Services 

    Green Flux

    GreenNL

    Has.to.be

    Jaguar Platinum

    Joulz

    Justplugin

    KIA

    Last Mile Solution 

    Luminus

    Maingau

    Mobilis

    MoveMove

    Movenience

    MTC 

    MVM Mobiliti

    New Motion 

    Nissan Charge

    NL MAB

    Optimile

    Plugin Company

    Plugsurfing 

    RoboCharge Network

    Route220

    ServiceHouse

    Shell Recharge (New Motion)

    Shuttle

    Stations-e

    Tango electric

    Threeforce 

    Travelcard

    Travelcard 

    Vattenfal

    Volkswagen

    Wattzhub

    ZE-WATT

    Zunder

  • Het kan voorkomen dat uw laadsessie blijft doorlopen in de app wanneer uw sessie reeds beëindigd werd. Geen paniek, de kosten lopen niet door. De laadsessie stopt normaal automatisch wanneer u een nieuwe laadsessie begint. Gebeurt dit niet, mag u ons contacteren via [email protected], zodat wij de laadsessie manueel kunnen stoppen voor u.

  • Voor particuliere gebruikers:

    Via de Q8 electric-app kan u uw huidige kaart blokkeren en direct een nieuwe aanvragen. Binnen 5 werkdagen zal u uw nieuwe Q8 electric-kaart ontvangen.

     

    Voor professionele gebruikers ( klant geworden voor 7/7/2025):

    Voor de publieke (grijze) laadkaart : Via de Q8 electric-app kan u de huidige kaart blokkeren. Vraag u nieuwe kaart aan via [email protected].  Eens de kaart ontvangen is, kan u de kaart activeren in de app.

     

    Voor professionele gebruikers met een thuislader

    Voor de thuislaadkaart: Gelieve dit via het contactformulier aan te geven. Wij zorgen ervoor dat je zo snel mogelijk een nieuwe thuislaadkaart ontvangt. De oude kaart zal zodra de nieuwe kaart wordt verstuurd worden losgekoppeld van de lader om misbruik te voorkomen.

     

    Voor professionele gebruikers ( klant geworden vanaf 7/7/2025):

    Voor de publieke (blauwe) laadkaart :

    log in via deze link: Aanmelden

    Ga in het menu naar "Kaarten" en selecteer "Kaarten aanmaken".

    Doorloop de 5 Stappen:

    - Kies in Stap 1 het aantal kaarten dat je nodig hebt.

    - Vul in Stap 2 alle verplichte velden in (gemarkeerd met een *) en klik op "Opslaan". (Stap 2 is verplicht)

    - Stap 3 en 4 zijn optioneel — enkel invullen indien nodig.

    - Controleer of het adres correct is.

    - Klik op "Bevestigen" en daarna op "OK".

    - De aanvraag verschijnt nu onder "Kaartaanvragen bekijken".

    Eens de kaart ontvangen is, kan u de kaart activeren in de app.

     

     

     

     

     

  • Facturen van publieke en kantoorlaadsessies (klant geworden voor 07/07/2025)

    Deze kun je terugvinden op https://electric.q8.be/portal/login
    Om in te loggen gebruik je dezelfde gegevens als voor de Q8 Electric App.
    Je vindt de facturen terug via het menu “Documents” (let wel, je dient een datum in te geven, voor je facturen verschijnen).

     

    Facturen van publieke en kantoorlaadsessies (klant geworden na 07/07/2025)

    Helaas is het momenteel niet mogelijk om een kopie terug te vinden van uw facturen op het Liberty web. Wel kan u een Excel bestand verkrijgen.  U kan inloggen op het klantenportaal via www.q8libertyweb.com . Selecteer vervolgens “klant” in het menu en klik daarna op “facturen”.

    Klik vervolgens op de drie puntjes rechts naast de vervaldatum. Kies daarna “details” en u kunt het bestand downloaden in Excel-formaat.

    Indien u toch een kopie wenst van uw factuur, gelieve contact op te nemen met ons via [email protected].

     

    Facturen van thuislaadsessies van Powerdale Nexxtender thuisladers

    Ook deze kun je terugvinden op https://electric.q8.be/portal/login 
    Zie hierboven voor meer informatie.

     

    Facturen van thuislaadsessies van andere thuisladers

    Deze kun je terugvinden in het nieuwe q8 electric portaal. Voor België: https://portal.q8electric.be/  en voor Luxemburg: https://portal.q8electric.lu/ 

     

    Facturen van de installatie van hardware
    Deze ontvang je van onze partner 50five. Heb je nog geen factuur ontvangen? Neem dan contact met ons op.

  • De meeste merken laadpalen geven met LED-verlichting aan wat de status van de laadpaal is. Bijvoorbeeld wanneer deze aan het laden is, wanneer er een storing is of wanneer het laden klaar is.

    Wij hebben hieronder enkele kleuren en de betekenis ervan aangeduid per merk.

    EVBox

    • Groen of uit: standby of gereed voor gebruik.
    • Groen knipperend: bezig met RFID kaart/-communicatie.
    • Geel: wacht op actie voertuig of klaar met laden.
    • Geel knipperend: transactie open, laadproces onderbroken, auto in wachtpositie i.v.m. onvoldoende stroom (bij verminderen van capaciteit door dynamic load balancing).
    • Rood: Er is een fout gedetecteerd, neem contact op via het contactformulier.
    • Rood knipperend: Transactie gestart met ongeldige kaart of geen dataverbinding.
    • Paars knipperend: ongeldige RFID-kaart probeert laadsessie te stoppen.

    Alfen Single S-Line

    • Wit: standby, klaar voor gebruik.
    • Groen: laadpas geaccepteerd, kabel verbonden.
    • Lichtblauw: communicatie met voertuig, gereed met laden.
    • Donkerblauw: laadtransactie actie/load balancing uit
    • Half donkerblauw/wit: load balancing actief, gereduceerd laden
    • Half donkerblauw/lichtblauw: load balancing actief, laden gepauzeerd.
    • Rood: fout gedetecteerd, neem contact op met service-afdeling.
    • Half rood/wit: laadpas is niet geautoriseerd om te laden. Laadkabel verbonden zonder transactie.

    Alfen Pro-line

    De Alfen Pro-line geeft diverse symbolen weer op het display.

    • Groene vink: laadpas geaccepteerd en kabel verbonden.
    • Zandloper: communicatie met voertuig of gereed met laden.
    • Blauwe balk: laadtransactie actief
    • Rood kruis: foutmelding met foutcode. Neem contact op met via het contactformulier en vermeld de foutcode.

    Peblar

    • Geel: De lader is nog niet klaar voor gebruik of buiten gebruik.
    • Groen: De lader is klaar voor gebruik, nog geen authorisatie van de laadpas. Let op de status veranderd niet als de laadkabel is aangesloten aan de auto.
    • Blauw: De laadsessie is geautoriseerd met de laadpas en het platform.
    • Blauw knipperend; De laadsessie is gestart.
    • Rood, knipperend; Er is een fout gedetecteerd, neem contact op via het contactformulier. De lader zal per 10 seconden een aantal keer achter elkaar knipper, vermeld dit aantal in het contactformulier.
Meer weten over Q8 electric
Q8 logo
Volg ons op

Tanken

Q8 liberty cardMobiel tankenVraag een tankkaart aanVind een tankstation

Elektrisch laden

Q8 electric laadpasQ8 electric (business) appVraag een laadpas aanVind een laadpunt

Voor wie

Fleet managerZelfstandigen/KMO'sKaarthouders

Snel naar

InloggenVeelgestelde vragenContacteer onsWerken bij Q8
  • Q8 liberty cardMobiel tankenVraag een tankkaart aanVind een tankstation
  • Q8 electric laadpasQ8 electric (business) appVraag een laadpas aanVind een laadpunt
  • Fleet managerZelfstandigen/KMO'sKaarthouders
  • InloggenVeelgestelde vragenContacteer onsWerken bij Q8
Wettelijke vermeldingen
Gebruiksvoorwaarden
Privacybeleid
Cookieverklaring
Toegankelijkheid
Veiligheidsprocedures

© 2025 - Kuwait Petroleum (Belgium) N.V./S.A. Alle rechten voorbehouden.