Hoeveel kost elektrisch rijden en wanneer is het goedkoper?

De grootste investering is de aankoop van je elektrische of hybride auto. Gelukkig heb je als elektrische of hybride chauffeur veel voordelen – ja, ook financiële.

Goedkoper na aankoop

Ja, auto's met een batterij zijn duurder in de aankoop dan gewone. Maar de prijs daalt naargelang er meer van de band rollen.

Lease je privé een auto? Dan profiteer je van de almaar gunstigere restwaardes van hybride en elektrische auto’s. En ook subsidies maken de prijs dezer dagen almaar aantrekkelijker.

Nadat je 'm kocht, wordt de auto alleen maar goedkoper: kilometer na kilometer verdient je elektrische of hybride auto zich terug. Zeker als je het vergelijkt met een model dat volledig op benzine of diesel rijdt: elektriciteit en het onderhoud zijn goedkoper, én er zijn belastingvoordelen voor particulieren en voor bedrijven. Hieronder focussen we op de fiscale voordelen en het laden:

Hoeveel kost laden?

Dat hangt van de omstandigheden af. Zo kan iemand met een oprit 90% thuis opladen en 10% onderweg. Terwijl een stadsbewoner die buiten de stad werkt 40%, 40% op het werk en 20% onderweg kan laden. Maar het blijft goedkoper dan tanken, tel gerust even mee:

Publiek laden*

8,60 euro
20 kWh/100 km aan 0,43 €/kWh

Benzine auto*

9,60 euro
6 L/100 km aan 1,60 €/L
*Dit voorbeeld is gemaakt op basis van de prijzen in het voorjaar van 2024.

Een hele lading voordelen

Hoeveel je betaalt om elektrisch of hybride te rijden hangt vooral af van de manier waarop je je wagen laadt. Binnenkort vind je hier meer info over de precieze kostprijs. Weet alvast dat er verschillende mogelijkheden zijn:

Thuisladen

Altijd helemaal opgeladen de deur uit. Heb je een bedrijfswagen? Dan kan je werkgever de stroomkosten vergoeden via een slim laadstation. Of je laadt op met elektriciteit die je zelf opwekt. 

Laden op het werk

Meer en meer werkgevers bieden laden op het werk aan, omdat kantoorladers voor hen vaak voordeliger zijn.

Publiek laden

Aan een publieke laadpaal aan de openbare weg of aan een winkel. Meestal is deze laadmanier iets duurder dan thuisladen.

Snelladen

Zoals de naam het zegt: je laadt hier veel sneller dan aan een publieke lader. Het nadeel? Daar betaal je doorgaans ook wat meer voor.

Fiscale voordelen en subsidies voor elektrische auto's en laadpalen

 

Je betaalt geen belasting (Vlaanderen) of slechts het laagste (Brussel, Wallonië) tarief, zowel voor de belasting op inverkeerstelling als verkeersbelasting.

In Brussel kan je in bepaalde sectoren als kleine onderneming aanspraak maken op de LEZ-premie: een aankoopsubsidie voor utilitaire voertuigen. 

Is het een bedrijfswagen? Dan geniet je als werknemer van het laagste voordeel alle aard (4% van de cataloguswaarde per jaar)

Particulieren hebben tot 31 augustus 2024 recht op een belastingvermindering voor thuislaadpunten.

Ben je een werkgever of zelfstandige?

Voor de meeste bedrijven is elektrisch en hybride rijden vandaag al goedkoper dan volledig op brandstof rijden.
De kosten van zo'n elektrische fleet bereken je via het TCO (Total Cost of Ownership).