)
Zo ver rijd je écht met een volle batterij
Dat icoontje brandt al een hele tijd op je dashboard en toch denk je: “Die laatste kilometers tot het tankstation haal ik nog wel.”
Met een elektrische wagen voelt het soms net iets spannender. Want hoever kom je nu écht met een volle batterij? De officiële cijfers (WLTP) zijn mooi, maar de praktijk is vaak anders. Tijd om het mysterie van het rijbereik te ontrafelen en jou als (toekomstige) EV-rijder gerust te stellen.
Waarom het officiële rijbereik (WLTP) van je EV niet altijd klopt
De WLTP-actieradius is het cijfer dat je overal ziet: op websites van je nieuwe EV, in brochures, op je kentekenbewijs. Maar wat betekent dat getal nu eigenlijk? WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure. Dat is een gestandaardiseerde test die in laboratoriumomstandigheden wordt uitgevoerd. Denk: de ideale omgevingstemperatuur, geen files, geen airco, geen onverwachte hellingen.
Wat bepaalt de true range van je elektrische auto?
Het échte rijbereik of true range hangt af van veel meer dan alleen de batterijcapaciteit. De grootste factoren die je actieradius mee bepalen:
Rijstijl: snel optrekken, veel remmen of vaak op de snelweg rijden? Dat kost extra energie.
Weersomstandigheden: kou en hitte vragen veel van je batterij. In de winter kan je bereik tot 30% lager liggen.
Topografie: rijd je vaak bergop? Dan daalt je rijbereik sneller.
Lading: een auto met 4 volwassenen, een volle koffer of een dakkoffer vraagt meer van de batterij.
Leeftijd: na verloop van tijd neemt de capaciteit van je batterij lichtjes af.
Hoe haal je het meeste uit de actieradius van je EV?
Om de true range van je elektrische auto zo hoog mogelijk te maken, zijn er heel wat tips:
Laad slim: door je elektrische auto op te laden tussen 20 en 80% zorg je voor een betere batterijgezondheid, snellere laadtijden en een langere levensduur van de batterij. En het klinkt misschien gek, maar … zelfs als je max tot 80% laadt, heb je meestal meer dan 80% van je totale rijbereik.
Verwarm je batterij voor je laadt: preconditioning is een optie bij de meeste EV’s en zorgt ervoor dat je batterij de ideale temperatuur heeft om snel en efficiënt te laden.
Pas je rijstijl aan: uit recente tests blijkt dat als je 100 km/u in plaats van 120 km/u rijdt, je je rijbereik met wel 30% kan verhogen. Je banden verslijten ook minder snel als je niet te sportief rijdt.
Let op je lading: met een dakkoffer verbruik je tot een kwart meer. Denk dus goed na of die extra bagage echt nodig is.
Rem op de motor: zeker in heuvel- of bergachtig gebied doe je er goed aan de automatische motorrem-stand aan te zetten. Bergaf recupereer je zo energie en laadt je batterij als het ware weer een beetje op.
Check regelmatig de software-updates van je wagen: fabrikanten verbeteren continu het batterijmanagement, waardoor je soms zelfs méér uit je batterij haalt dan bij aankoop. Ook de batterijen zélf zijn in volle ontwikkeling. Solid state-batterijen beloven in de nabije toekomst een actieradius van meer dan 1000 km, en een snellaadtijd van 10-80% in 10 minuten.
EV-rijbereik is geen mysterie
Conclusie: met de juiste kennis en verwachtingen haal je het maximale uit je elektrische wagen. Het officiële WLTP-cijfer is een goed vertrekpunt, maar je true range is de échte gids voor je dagelijkse ritten. En die leer je snel kennen: na een paar weken weet je perfect hoeveel kilometer je nog kan rijden, net zoals je dat bij je benzineauto wist.
Nog een laatste tip: met een beetje planning is rijden met een EV helemaal niet spannend. Plan daarom je ritten met de Q8 electric app: die houdt rekening met je echte bereik, laadpunten en weersomstandigheden. Zo ga je altijd met een gerust gemoed de weg op.