• Particulieren
  • Professionelen
  • Jobs
  • Login
    • Q8 Liberty
    • Q8 smiles

nl fr

Home
Q8
  • Zoek een Q8 in de buurt
  • Hulp nodig?
  • Besoin d'aide?
Menu
  • Zoek een Q8 in de buurt
  • Hulp nodig?
  • Besoin d'aide?
  • Jobs
  • Login
    • Q8 Liberty
    • Q8 smiles
  • Particulieren
  • Professionelen
  • Nederlands
  • Français

Q8 electric: veelgestelde vragen

  • Waarom Q8 electric
  • Waarom elektrisch rijden
  • Hoeveel kost het
  • Download de app
Kruimelpad
  1. Home
  2. Q8 electric: oplaadpaal in je buurt
  3. Q8 electric: veelgestelde vragen
Laden op snellader
Direct betalen
Facturatie
Q8 electric-kaart
Q8 electric-app
Eigen laadpunt

Laden op een snellader van Q8 electric

Op de laders met een contactloze betaalterminal kan je betalen met:

  • Debetcard (Maestro / V PAY)
  • Creditcard (Mastercard / Visa)
  • Apple Pay
  • Een van onderstaande kaarten:
    • Q8 electric
    • Tango electric
    • NewMotion
    • Travelcard
    • Eneco
    • Plugsurfing
    • E-Flux
    • LastMileSolutions
    • EVBox

De maximale laadsnelheid staat altijd duidelijk aangegeven op onze snelladers. De meeste laders kunnen met 80 kW en 160 kW laden, maar de uiteindelijke laadsnelheid wordt bepaald door je voertuig.

Helaas, kan je op dit moment geen ticket krijgen van je laadsessie op een Q8 electric-lader. Wel kan je de betaling terugzien via de rekeningafschriften van je bank. Indien je betaald hebt met een Q8 electric-kaart zal je een factuur krijgen van je aanbieder. We onderzoeken de mogelijkheden om in de toekomst een ticket aan te kunnen bieden. Wil je nu al tickets ontvangen van je laadsessies, vraag dan de gratis Q8 electric-kaart aan via de Q8 electric-app. Je ontvangt dan maandelijks een afrekening via e-mail.

Q8 koopt groene stroom in bij onze energieleveranciers. Zo draag je bij aan CO2-reductie.

Direct betalen op een Q8 electric-lader

Op de (snel)laders van Q8 electric met een contactloze betaalterminal kan je betalen met je debet- of creditcard of met Apple Pay. Volg hiervoor de instructies op het scherm. Om te starten houd je je betaalkaart of je smartphone voor de lezer. Bij een debetcard en creditcard wordt er een reservering van € 50,- gemaakt op je rekening waarna je kan starten met laden. Na afloop kan je de laadsessie stoppen door je betaalkaart of je smartphone nogmaals voor de lezer te houden. Hierna zullen de effectieve laadkosten van je rekening worden afgeschreven. De reservering van € 50,- wordt automatisch opgeheven zodra de transactie volledig is verwerkt.

Bij een debetcard of creditcard wordt vooraf een bedrag van € 50,- gereserveerd op je rekening. Deze reservering wordt opgeheven zodra de transactie volledig is verwerkt door de bankinstelling. De daadwerkelijk gemaakte kosten worden direct van je rekening of creditcard afgeschreven.

Je stopt de laadsessie door wederom je betaalpas of telefoon voor de kaartlezer te houden, net zoals je de laadsessie bent begonnen. Ook via het scherm kan je de laadsessie stoppen. Bij sommige voertuigen moet je de laadkabel nog ontgrendelen via het voertuig. Bij de meeste voertuigen ontgrendelt de lader automatisch na het beëindigen van de laadsessie.

Vanuit Q8 worden er geen extra kosten in rekening gebracht voor het betalen met een bankpas of creditcard.

Facturatie / Prijzen

Het aanvragen van een Q8 electric-kaart is kosteloos. De kosten voor het gebruik zijn zeer laag en zeer transparant:

  • Per transactie betaal je € 0,35 voor het gebruik van de Q8 electric-kaart. Dit tot een maximum van € 7,- per maand (20 transacties). Wanneer je de kaart niet gebruikt, kost het je dus ook niets.
  • De kosten die de laadpuntaanbieder rekent voor het opladen van de auto, of dit nou per kWh, per minuut of per sessie is, rekenen wij 1 op 1 door aan jou. De laadpuntaanbieder is ten alle tijden verplicht deze tarieven te communiceren op of via de laadpaal. In de meeste gevallen zijn deze tarieven ook bij Q8 bekend en zullen we deze tonen in de Q8 electric-app.

De prijzen per laadpaalaanbieder verschillen per laadpunt. De actuele tarieven per laadpunt geven wij weer in de Q8 electric-app. Op het laadpunt vind je ook altijd meer informatie over de tarieven voor het betreffende laadpunt. Deze tarieven rekenen wij 1 op 1 aan jou door wanneer je gebruik maakt van de Q8 electric-kaart. Voor deze dienstverlening brengen wij je per laadsessie € 0,35 in rekening tot een maximum van € 7,- per maand (20 transacties). Deze transactiekosten zijn inclusief BTW en gelden voor zowel nationale als internationale laadsessies.

Open de app - iOS
Open de app - Android

De prijzen per laadpaalaanbieder verschillen per laadpunt en kunnen ten alle tijden wijzigen. In de Q8 electric-app zie je een indicatie van de tarieven per laadpunt. Op het laadpunt vind je ook altijd meer informatie over de geldende tarieven voor het betreffende laadpunt.

Open de app - iOS
Open de app - Android

Je kan enkel gebruik maken van de Q8 electric-kaart als je vooraf een geldige betaalmethode hebt opgegeven in de Q8 electric-app en de kaart geactiveerd hebt. Op dit moment accepteren we alleen creditcards als geldige betaalmethode. We onderzoeken de mogelijkheden om ook andere betaalmethodes aan te kunnen bieden. Op het einde van iedere maand verzamelen we alle transacties die je hebt gedaan met de Q8 electric-kaart en brengen deze in rekening via je creditcard. De bijbehorende factuur ontvang je per mail.

Je ontvangt maandelijks je factuur per e-mail op het bij ons bekende e-mailadres. De betaling van de factuur gebeurt automatisch via de opgegeven betaalmethode in de Q8 electric-app.

Vul onderstaand contactformulier om een kopiefactuur aan te vragen.

Indien de incasso van de factuur om welke reden dan ook niet is gelukt, dan ontvang je hiervan een e-mail en wordt je Q8 electric-kaart automatisch geblokkeerd. Wanneer je een nieuwe geldige betaalmethode hebt opgegeven en/of aan het openstaande bedrag hebt voldaan wordt je Q8 electric-kaart gedeblokkeerd.

Op dit moment kan je enkel betalen via een creditcard. Indien je je creditcardgegevens wil wijzigen, kan je dit zelf doen via de Q8 electric-app. Open hiervoor het menu ‘Mijn account’ en kies voor het bewerken van je betaalinformatie.

Open de app - iOS
Open de app - Android

Q8 electric-kaart

Een Q8 electric-kaart kan je heel gemakkelijk bestellen via de Q8 electric-app. Deze download je voor Android of iOS op je telefoon vanuit de appstore. Nadat je jezelf hebt geregistreerd en een geldige betalingsmethode hebt opgegeven kan je kosteloos een Q8 electric-kaart bestellen via de app. Deze wordt binnen 4 werkdagen bij jou thuisbezorgd. Nadat je je nieuwe pas hebt geactiveerd in de app kan je deze direct gebruiken.

Download de app - iOS
Download de app - Android

Een bestelde Q8 electric-kaart wordt binnen 4 werkdagen bij je thuisbezorgd via post.

Een bestelde Q8 electric-kaart wordt binnen 4 werkdagen bij je thuisbezorgd via post. Daarbij zijn wij afhankelijk van de postbezorging. Indien je na 5 werkdagen nog geen Q8 electric-kaart hebt ontvangen, dan kan je contact opnemen met de Q8 klantenservice om de status van je bestelling na te laten kijken.

Heb je een e-mail ontvangen van je werkgever dat je een Q8 electric-kaart kan bestellen? Download dan de Q8 electric-app, vul je afleveradres in en vraag jouw Q8 electric-kaart aan. Binnen 4 werkdagen zal je deze ontvangen waarna je de kaart alleen nog maar hoeft te activeren via de app.

Download de app - iOS
Download de app - Android

Indien je jouw nieuwe Q8 electric-kaart hebt ontvangen per post, moet je deze altijd activeren via de Q8 electric-app. Volg hiervoor onderstaand stappenplan:

  1. Open de Q8 electric-app
  2. Open het menu
  3. Klik op ‘Mijn laadkaarten’
  4. Klik op ‘+’ rechts onderaan het scherm om een nieuwe kaart toe te voegen
  5. Klik op ‘Activeer een laadkaart’
  6. Voer je Q8 electric-kaartnummer in en klik op ‘Activeer laadkaart’
Open de app - iOS
Open de app - Android

Via de Q8 electric-app kan je je huidige kaart blokkeren en direct een nieuwe aanvragen. Binnen 4 werkdagen zal je je nieuwe Q8 electric-kaart ontvangen.

Open de app - iOS
Open de app - Android

Via de app kan je je huidige Q8 electric-kaart blokkeren en direct een nieuwe aanvragen. Binnen 4 werkdagen ontvang je je nieuwe Q8 electric-kaart.

Open de app - iOS
Open de app - Android

Q8 electric app

Indien je je gebruikersnaam bent vergeten, kan je contact opnemen met de Q8 klantenservice.

Op het login-scherm van de Q8 electric-app vind je de mogelijkheid om je wachtwoord te resetten.

Open de app - iOS
Open de app - Android

In de Q8 electric-app kan je in het menu ‘Mijn Account’ je wachtwoord wijzigen.

Open de app - iOS
Open de app - Android

In de Q8 electric-app kan je in het menu ‘Laadhistorie’ je laadsessies zien. Daar zie je per laadsessie het aantal geladen kWh en het bedrag van die laadsessie. Daarnaast kan je ook zien wat je tot nu toe in totaal hebt geladen en het bedrag van je (laatste) factuur. 

Open de app - iOS
Open de app - Android

Bij een beperkt aantal aanbieders van laadpunten kan je via de Q8 electric-app een laadsessie starten. Hiervoor moet je wel een Q8 electric-kaart hebben geactiveerd en gekoppeld aan je Q8 electric-account. Om een laadsessie te starten via de Q8 electric-app volg je onderstaand stappenplan:

  • Sluit je auto aan met de laadkabel op het laadpunt.
  • Zoek het laadpunt op in de Q8 electric-app en selecteer het juiste laadpunt. Let op: controleer de ID van de lader in de app met de ID die op de lader wordt vermeld.
  • Klik op ‘Start’ in de app. Binnen enkele seconden zal de lader de kabel vergrendelen en zal de laadsessie starten.
  • Wanneer je klaar bent met laden open je de app, klik je op de actieve laadsessie en klik je op ‘Beëindig’.
Open de app - iOS
Open de app - Android

Eigen laadpunt thuis en op het werk

Bedrijven kunnen een laadpunt krijgen voor de medewerkers thuis en op het werk. Neem hiervoor contact op met +32 (0)3 241 37 30.

Neem contact op met +32 (0)3 241 37 30.

Deel deze pagina
  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail
  • De services van Q8
    • Q8 shop&go
    • Panos
    • Carwash
    • Q8 easy
  • Q8 smiles
    • Smiles sparen
    • Verzilver je Smiles
  • Onze brandstoffen
    • Kwalitatieve brandstoffen
    • CNG bij Q8
    • Officiële maximumprijzen
  • Klantenservice
    • Contacteer ons
    • Veelgestelde vragen over Q8
    • FAQ Q8
  • De wereld van Q8
    • De wereld van Q8
    • Onze waarden
    • Ons energie-efficiënt aanbod
    • Q8 klantenservice
    • Q8 Jobs
Volg ons op
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
Download de Q8 app
Download voor GPS
Onze merken
Voet menu

© copyright 2025 - Kuwait Petroleum (Belgium) N.V./S.A. Alle rechten voorbehouden.

  • Wettelijke vermeldingen
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacybeleid
  • Cookieverklaring
  • Cookie instellingen aanpassen
  • Safety procedures